Къургъакъ-къургъакъ кийиниб келир эдинг


Бир джолда бир хан ганбойлары бла уугъа тебрегенди, Ходжа да ала бла тебрегенди. Хан да, нёгерлери да айырма атлагъа миннгендиле. Насра Ходжагъа уа бир осал арыкъ алашаны бергендиле. Была, уугъа айлана, узакъ джары баргъандыла, кюнортадан ингирге ырхыла къобаргъан бир уллу джангур келиб башлагъанды.
Иги атлары болгъанла эрлай атларына къамчини джетдириб, думп болуб кетгендиле, Ходжа алашаны тюе къалгъанды.
Сора, болмазын таныгъанында, джангур джетгенлей, юсюнде кийимлерин тешгенди да, тюбюне салыб, джангур тохтагъынчы тургъанды.
Джангур тохтагъанлай, ариу къургъакъ кийимлерин кийиб, салыб, кюн да аязый, ханнга келгенди.
Хан, сейирсиниб:
Бизни атларыбыз да игиле болгъанлай, суу кылдылача, джибиб, алай келгенбиз, сен былай къургъакълай къалай келдинг? деб соргъанды.
Насра Ходжа, ачыуун сездирмей, къууанч бет бла:
Да быллай атны юсюнде адам джибиймиди!дегенди да къойгъанды.
Бу сёзню эшитген бла хан: Бу атха менден башханы миндирмегиз, кесим мине турлукъма! деб буйрукъ бергенди.
Экинчи джолда уугъа чыкъгъанларында, хан ол атха кеси миниб чыкъгъанды. Къайта туруб, биягъынлай джангур къуйуб башлагъанды. Иги атлары болгъанла джангур джетгинчи къутулгъандыла, хан кючлю джибигенди. Юйюне келгенди да,
Насра Ходжаны кесине чакъырыб айтханды:
Айыб тюлмюдю санга, мени алдаб джибитдинг, чий тели, кёр сен аны!
Бош джанынга тиймесин, сени акъылынг башынгданмы къачхан эди, сен да, мени кибик, джангур джаугъан заманда кийимлеринги ариу тешиб, тюбюнге салыб туруб, джангур тохтагъанлай, алыб кийинсенг, юйюнге къургъакъ-къургъакъ келир эдинг! дегенди.


Къутулур мадар бармыды?


Насра Ходжа бла джашы базардан элге къайтхан заманда, джашын эшекге миндириб, кеси джаяу келе болгъанды. Джолда бир бёлек адам джолукъгъандыла да:
Ол джашха къара, кеси эшекге миниб, къарт атасын джаяу джюрютеди! деб хыликке этгендиле.
Джаш, уялыб, эшекден тюшгенди да, Ходжа миннгенди. Бираз баргъандан сора, бир бёлек адам тюбеб:
Бу джылында киши эшекге миниб, сабийни джаяу бардырырмы? деб хыликке этгендиле.
Бу джол Насра Ходжа, джашын да артына миндириб, элни къыйырындан киргендиле. Сабийле:
Оу, бир эшекге экеулен миниб баргъаннга къара! деб ызларындан хыликке этерге къалгъандыла.
Муну эшитгенлеринде, экиси да эшекден тюшюб, алларына сюрюб бара тургъанлай, экеулен тюбеб:
Былагъа къара, эшек джюксюз джортуб барады, бу экиси да букъугъа булгъана барадыла, деб мысхыллаб кюлгендиле.
Бу сёзге Насра Ходжа тамам гурушха болуб:
Кёремисе, бу халкъны тилинден къутулур мадар бармыды? дегенди.


Бу ол джолгъу ючюн болсун


Насра Ходжа джууунургъа хамамгъа баргъанды. Хамамны къуллукъчулары, Ходжаны юсю-башы къолай кёрюнмегени себебли, къайгъы этмегендиле, саннга да алмагъандыла, бир эски быстырны да бериб, уллу, сууукъ залгъа кийиргендиле.
Ходжа, джууунуб бошаб чыкъгъанды да, эки-юч къат артыкъ багъа бериб кетгенди. Хамамда къуллукъ этгенле сейир болгъандыла.
Дагъыда экинчи да Ходжа хамамгъа келгенди. Бу джол Ходжагъа эслерин уллу бёлюб, бир таза, джылы номерге джибериб джууундургъандыла.
Насра Ходжа бу джол нек эсе да хамам хакъгъа чыгъарыны джартысын узатханды. Муну былай нек этгенини себебин соргъанларында, Ходжа джууабха:
Бу бергеним ол алгъын джол да джуууннганымы багъасы болсун, ол джол берген ачхам да бу джуууннганым ючюн болсун! дегенди.


Басхыч къайда да сатылыр


Насра Ходжа, бир мийик джатмагъа басхыч салыб башына ёрлеб, дагъыда басхычны алыб, бери бу джанына салыб, терек бачхагъа тюшгенди да алмала джулкъа башлагъанды. Бу кёзюуде тереклени иеси салгъанды да Ходжаны юсюне келгенди да къалгъанды.
Тереклени иеси Ходжагъа:
Сен кимсе, не айланаса мында? деб соргъанды.
Насра Ходжа да, амалсыз болуб, соруууна соруу джууаб этгенди:
Сен а кимсе?
Мен тереклени иесиме!
Мен да басхычны иесиме!
Сонгра басхычны неликге алыб айланаса?!
Сатхан этеме.
Былайы санга базармы болгъанды, мында басхыч сатыламыды?
Не телисе сен, мубарек, басхычла сатаргъа энчи базармы болады, басхыч къайда да сатылыр!

 

Qurğaq-qurğaq kiyinib kelir edi


Bir colda bir han ganboyları bla uwğa tebregendi, Hoca da ala bla tebregendi. Han da, ngerleri da ayırma atlağa minendile. Nasra Hocağa ua bir osal arıq alaşanı bergendile. Bıla, uwğa aylana, uzaq carı barğandıla, knortadan iirge ırhıla qobarğan bir ullu caur kelib başlağandı.
İgi atları bolğanla erlay atlarına qamini cetdirib, dump bolub ketgendile, Hoca alaşanı te qalğandı.
Sora, bolmazın tanığanında, caur cetgenley, snde kiyimlerin teşgendi da, tbne salıb, caur tohtağını turğandı.
Caur tohtağanlay, ariw qurğaq kiyimlerin kiyib, salıb, kn da ayazıy, hana kelgendi.
Han, seyirsinib:
Bizni atlarıbız da igile bolğanlay, suw kıldılaa, cibib, alay kelgenbiz, sen bılay qurğaqlay qalay keldi? deb sorğandı.
Nasra Hoca, aıuwn sezdirmey, quwan bet bla:
Da bıllay atnı snde adam cibiymidi!degendi da qoyğandı.
Bu szn eşitgen bla han: Bu atha menden başhanı mindirmegiz, kesim mine turluqma! deb buyruq bergendi.
Ekini colda uwğa ıqğanlarında, han ol atha kesi minib ıqğandı. Qayta turub, biyağınlay caur quyub başlağandı. İgi atları bolğanla caur cetgini qutulğandıla, han kl cibigendi. yne kelgendi da,
Nasra Hocanı kesine aqırıb aythandı:
Ayıb tlmd saa, meni aldab cibitdi, iy teli, kr sen anı!
Boş canıa tiymesin, seni aqılı başıdanmı qahan edi, sen da, meni kibik, caur cawğan zamanda kiyimlerii ariw teşib, tbe salıb turub, caur tohtağanlay, alıb kiyinse, ye qurğaq-qurğaq kelir edi! degendi.


Qutulur madar barmıdı?


Nasra Hoca bla caşı bazardan elge qaythan zamanda, caşın eşekge mindirib, kesi cayau kele bolğandı. Colda bir blek adam coluqğandıla da:
Ol caşha qara, kesi eşekge minib, qart atasın cayau crtedi! deb hılikke etgendile.
Caş, uyalıb, eşekden tşgendi da, Hoca minendi. Biraz barğandan sora, bir blek adam tbeb:
Bu cılında kişi eşekge minib, sabiyni cayau bardırırmı? deb hılikke etgendile.
Bu col Nasra Hoca, caşın da artına mindirib, elni qıyırından kirgendile. Sabiyle:
Ow, bir eşekge ekewlen minib barğana qara! deb ızlarından hılikke eterge qalğandıla.
Munu eşitgenlerinde, ekisi da eşekden tşb, allarına srb bara turğanlay, ekewlen tbeb:
Bılağa qara, eşek cksz cortub baradı, bu ekisi da buquğa bulğana baradıla, deb mıshıllab klgendile.
Bu szge Nasra Hoca tamam guruşha bolub:
Kremise, bu halqnı tilinden qutulur madar barmıdı? degendi.


Bu ol colğu n bolsun


Nasra Hoca cuwunurğa hamamğa barğandı. Hamamnı qulluquları, Hocanı s-başı qolay krnmegeni sebebli, qayğı etmegendile, sana da almağandıla, bir eski bıstırnı da berib, ullu, suwuq zalğa kiyirgendile.
Hoca, cuwunub boşab ıqğandı da, eki- qat artıq bağa berib ketgendi. Hamamda qulluq etgenle seyir bolğandıla.
Dağıda ekini da Hoca hamamğa kelgendi. Bu col Hocağa eslerin ullu blb, bir taza, cılı nomerge ciberib cuwundurğandıla.
Nasra Hoca bu col nek ese da hamam haqğa ığarını cartısın uzathandı. Munu bılay nek etgenini sebebin sorğanlarında, Hoca cuwabha:
Bu bergenim ol alğın col da cuwunanımı bağası bolsun, ol col bergen aham da bu cuwunanım n bolsun! degendi.


Bashı qayda da satılır


Nasra Hoca, bir miyik catmağa bashı salıb başına rleb, dağıda bashını alıb, beri bu canına salıb, terek bahağa tşgendi da almala culqa başlağandı. Bu kzwde terekleni iesi salğandı da Hocanı sne kelgendi da qalğandı.
Terekleni iesi Hocağa:
Sen kimse, ne aylanasa mında? deb sorğandı.
Nasra Hoca da, amalsız bolub, soruwuna soruw cuwab etgendi:
Sen a kimse?
Men terekleni iesime!
Men da bashını iesime!
Sora bashını nelikge alıb aylanasa?!
Sathan eteme.
Bılayı saa bazarmı bolğandı, mında bashı satılamıdı?
Ne telise sen, mubarek, bashıla satarğa eni bazarmı boladı, bashı qayda da satılır!

 

Хостинг от uCoz