"GAPALAW" Laypanlanı Seyit
ra,
öksüz qalğan eki caşı Gapalaw bla Gıkga
üynü
malların ata-qarnaşnı İlТyasnı qoşu qa-
tış
İncurğotada (endigi лKrasnogor╗ sovhoznu
Qobanı
arı canı künbetlerindegi qızıl qaya-
lı
cerlerinde bir özen) tutuwçan edile. Demeñili
mal iesi
kişi Gıkkış ulu İlТyas qarnaşını
ök-
süzlerin
ayaqlandırğınçı birgesinde tuthandı.
Caşla,
İlТyas stanseden arendge alıb, köb cılnı
stawat
salıb, üyürsünüb turğan oğurlu cerde
mal
ızından, sürüw qıyırında cürüb,
çınıq-
ğan
asıwlu adamla bolğandıla. Qoşnu kesleri
cürütürça
hıysabha cetgenlerinde, ata qar-
naşdan
ayırılıb, kesi ızların tüzetib başlağandıla.
Gapalaw
ol cılnı caz artında qoşun cay-
lıqğa
Murduh-başına çığarğandı (Gum-başı
awuşdan
Biyçesın taba örgerek barıb, suw Qoban
boynuna
sarqgan özenleni biridi). Alayda Maqa-
lı
kölçükden uzaq bolmay, stawat salıb caraşhandıla.
Ol töbenirek
caylıqlada, alaça calan qoş-
la oğay,
лqatın qoşla╗ da (üydegileri bla çı-
ğıwçula)
cerleşiwçendile. Tab, Murduh için, taw
qıtlıqla
etib, biçen işleb, mal qışlathanla
da bolğandıla.
Ol miyik, baş cerlede, boranla
suwura,
kürt basa, qışnı aşırmaqlıq qıyın-
lıqdı,
alay a tawlu kişi mal qıyırında zaw-
uq etib
ömüründe da caşamağandı, caylığını
ornunda
qışın ötdürgeni da cazıuwm buür-
ğan
bir qudretdi deb, kesin qatdıra barğaidı.
Qız
bla caşha bir лqozuda╗ söz tawusub,
лekinçi
qozuda╗ üylendiriw adet cürügendi, de-
meklik,
bıyıl tuwğan qozulanı, marqalanı kö-
züwünde
söz tawusulğan bolsa, kelir cıl marqa-
lanı
közüwünde qız çığarğandıla. Hazırla-
nırğa
bir cıl berilgen bolğandı.
Qoşçunu
qayğısı malıdı, Gapalaw bla Gık-
ga, qoş
nöger cılqıçı Qabçıqlanı (atawul
tuqumudu)
Adilgeriy, qoşnu barçı-kelçi cu-
muşların,
caş adamla bolsala da, zamanında ca-
raşdırıb,
mallanı da carsıtmay, qadalıb, rıs-
hıların
aynıtıb, tirilib başlağandıla.
Honşu
qoşçula, caylıqlanı malçıları
birça
tiri eki caş adamnı, atların ayırıb da
köb
küreşmey, Gapalawla deb qoyğandıla. Ullu
Gapalaw,
gitçe Gapalaw deb ayırthandıla, caylıq-
la camağatını
arasında köbüsüne cürügen at-
ları
da alay bolğandı. Caylıqlanı adeti ua
ömürleden
beri da tamaşadı Ч ertdenblasında bir
qıyırlarında,
söz üçün, Gumbaşı ayrıda bir tab
çam
söz aytılsa ne da bir cañı hapar eşitilse,
iñirge
oğarı qıyırına, söz üçün, Miñi-Taw
etekledegi
qoşçulağa deri cetib qalıwçandı.
Malçıladan
abadan adam bolmağan qoşha
лcaş
qoş╗ dewçendile. Gapalaw kesi demenñili
adam bolğanlıqğa,
üç caş adam cıyılğan
qoşu
allayıraq qoşha uşağandı. Gapalawlanı
caş
qoşuna hawlerek başha caş adamla da co-
luğuwçu
bolğandıla. Qawğa çıqğan közüwde
qoşha
Qandawurladan Şawhal bla Şakay deb, eki
uçhara
adam kelib tüşgendile. (Atawul tuqumları
bla
atların cazıb qoyama).
Ekisi da
asırı tab adamla bolmağandıla. Ar-
tıqsız
da Şawhal tuthuçsuzğa sanalğandı. Kesi
da
kesleri tuqumdan Burhu deb bir qıznı süyreb,
aña
uçhara iynarla etib aylanñan, kesine tab tüş-
se,
amanlıq eterge asırı tartınmağan, ötürükden
artılmawçu,
ayıb-uyat hazna tıymağan adam bolğan-
dı.
(Burhu degen tişiriw bir cıldan qozlawdan
244
ölgendi.
Tiyre qabırlada asıratmaybız, qıznı,
caşnı
amanña üretgen tişirıwğa adetdeça sıy
berib asırasaq,
caş tölüge tabsız ülgü bolluq-
du deb,
Sılpağarları dawur-süyürge cetib, ana
cuwuqları
ölüknü qorata başlağanlarında,
tiyrede
esli adamla sağayıb qaytarthandıla).
Hurmetli
keñ caylıqlada hata ete, mal mıs-
hıta,
uçhara körgen zatlarına qol cetdire
cürügen
Şawhal bla Şakay, Gapalawnu stawatına
qonñanlıqğa,
osal qılıqların tohtatmağan-
dıla,
лol berdi, bu berdi, birsiden-birinden satıb
aldıq╗
deb, marqa qozu-qoy keltirib, qaba tur-
ğandıla.
Gapalawla,
cuq sezib, qabhan malla cetek-
lebmi
keldile eken deb, seskeklenñença haparla ay-
tadıla.
Alay a qoşha tüşgen qonaqnı çirkit-
gen adet
coqdu, ol sebebden qoş tamada da gitçe-
sine лsaq
bol, bıla ayıb aldırmasınla╗ degenden
arı,
aranı açıqlarça qatı söz aytalmağandı.
Bir kün
Gapalaw, qoyları bla marqa qozula-
dan bir
bölekni sürüb, Narsanada bayrım künlede
cıyılıwçu
bazarğa tüşüb ketgendi. (Marqa qo-
zulanı
arı anaları qatış sürüb eltib, anda sa-
tıb,
ana qoylanı ızlarına sürüb qaytarıb tur-
ğandıla).
Qoşda (qoş degende da başı cabıq
qoşları
bolmağandı, qoş kereklerini üsüne
kiyiz
cabıb, kesleri ua camçı tübüne qısı-
lıb
keçinñendile) gitçe Gapalaw, Adilgeriy, Şaw-
hal,
Şakay qalğandıla.
Gapalawnu
qoy sürüwü İcalanı qoy sürüwge
qoşulğandı.
(Haparçılanı bir-birleri Şawhal
iş
etib qoşhandı da deydile). Sürüwleni ayır-
ğan
zamanda ğırmır bolğandıla.
Tınç
oğurlu adam İcalanı Umar, iñirala sü-
rüwnü
stawatha tıyıb sanağanında, onaltı qozu-
lu qoy
cetmegendi. Stawatda aq at bolğandı,
Umar aña
minib, Gapalawnu qoşuna malların iz-
ley barğandı.
Ч Ayırğan
közüwde talay malıbız sizni sü-
rüw
bla ketib qalğandı. Alağa kelgenme,Ч degendi.
Ч
Bizde başha mal coqdu,Ч degendi gitçe Ga-
palaw.
Bilib, bilmey aythan ese da belgili tüldü.
Ч Alay
degen qalaydı? Sizni sürüwden baş-
hağa
qoşulmağandı sürüwübüz. Malla sizni sü-
rüwde
bolurğa kerekdile,Ч degendi Umar.
Ч
Bizde başha mal coqdu, alan, aythanımı
eşitmeymise?Ч
degendi Gapalaw.
Ч
Sizden sora işekli bolur ceribiz coqdu.
Mallanı
qayrı ese da qoratdığız, bir işeksiz.
Köb
olturğan qonaqlarıñı halisin da köble bi-
ledile.
Haparların eşitib turabız,Ч degendi Umar.
Ч
Mallanı qaytarığız. Ne etdigiz esegiz da siz
etdigiz,Ч
deb ilinñendi.
Ч Ne
zatla zımpıldaysa, alan? Kertda, awuzum
bardı
deb, awuzuña kelgenni bırğab barma. Teyri,
awuzuñu
qulaq artlarıña deri cırtılğanın
körüb
qalırsa,Ч deb hını etib, sözge qoşulğan-
dıla
qonaqla da. Alay bla arada dawur çıqğan-
dı.
Çörçek caşla Şawhal bla Şakay sen bizge to-
nowçula-guduçula
at atab deb, söz añılarğa, oyla-
şırğa
izlemey, Umarnı alayda oğuna tüyüb, er-
nin-burnun
qan cuğu etib aşırğandıla.
Umar,
qanı bla aq atnı qabırğasın qı-
zartıb,
qoşha qaythandı. İcalanı qoşçula anı
alay körgenlerinde,
sabırlıq salayıq deyalma-
ğandıla,
лtüyüwnü qazıq oynatıb körgüzteyik╗
deb, qazıq,
tayaq tüyüşge qobub, quralıb qal-
ğandıla.
Talay künnü
tınçlığı bolmay, cuqusu qa-
lıb,
cunçub, tışında aylanñan ullu Gapalaw da,
ol kün
iñirde Narsana bazarından, keçirek etib,
arıb
qaythandı. Nögerleri kündüz bola aylan-
ñanlarından
cuq aytmağandıla. Gapalaw, at
cerin başına,
castıq ornuna, cawurluğun da
tübüne
töşek ornuna atıb, camçığa çulğanıb,
cuquğa
sinñendi.
Gözetçi
Adilgeriy, cılqını ertdenlikge tuz-
burunlağa
qaytarıb, stawatha aylanñanı bla,
İcalanı
qoşladan toğuzawlan, birer qazıq
alıb,
Gapalawla stawatına silkinib kelgenlerin es-
leb,
aladan alğa cetib, hapar berirge çabhandı.
Barsa,
gitçe Gapalaw iynek sawarğa qozğala, tü-
nene
Umarnı tüyüb, hata etgenlerine sağayıb tur-
ğaı
Şawhal bla Şakay, qobub, seskekli bolub,
qayrı
ese da qurala aylana, ullu Gapalaw da ca-
mçı
tübünde sozulub cuqlay. Adilgeriy, anı
türtüb
uyathandı da:
Ч Alan,
İjaları birer qazıq alıb, çabıb
kelelle.
Ollahiy, igilikge kelmeyle, qob örge,Чdegendi.
Ч
Toba-asto, kelme-qoy. Qazıq alıb çabarça,
ne hatabız
cetgendi?Чdeb, cuqusundan igi da aya-
zımağanlay
cuwab etgendi. Olsağatlay, qoş ta-
mada
İcalanı Mussa, qarnaşdan tuwğanla, qar-
naşları
Ч toğuz adam, birer qazıq, tayaq alıb
cetgendile.
İynek tübüne olturğan Gapalawğa
igi
cetdirgendile, andan berlaq atlab, camçı
tübünden
költürüle kelgen tamada Gapalawğa ce-
tib,
sermegendile. İcalanı Mussa Gapalawnu qu-
laq başına
qazıqnı salıb cibergendi. Gapa-
law es
taşlab, ızına cığılğandı. Cañı
cü-
lünñen
başını mañılay artına çirçik qan
tam-
çıla
çıqğandıla. İjaları, Gapalawnu tirilal-
mağanın
eslegenley, çot terenñe ketgenin sezib, er-
lay
alaydan qorağandıla. Şakay bla Şawhal,
alanı
kele turğanların körgenley oğuna, canlab,
buğub
qalğandıla. Qawğa köznü cumub açhan
çaqlı
kesek zamanña tawusulğandı.
Caylıqda
qoşlağa quwğun etilgendi.
Qoşçula,
atlı-cayau bolub, çabıb cetgendile da,
Gapalawlağa
boluşluq eterge küreşgendile. Alay
a tamada
Gapalaw, es taşlağanından biraz ayazı-
ğança
körünñenlikge, tirilalmağandı, tunçu-
ğub,
abzırab, adam tanıyalmay, qatındağı qarnaşına:
rurğa
küreşgenden arı uzaq söleşalmay, açılal-
may qalğandı.
Caşnı halın tab körmey, elge
qorathandıla.
Gapalaw, Qart-curtha, üylerine
cetib,
anda awuşhandı.
Anı
ahlusu-teñi da keslerin tıyalmağandıla,
açıwlanñanları
bla cıyıla kelib, İcalanı
qoşha
ot salıb, qışha cıyğan qatıqların
çaçıb,
tögüb, tabsız zatla etgendile. Dert qaytar-
ğanlıqları
bolğandı.
İş
südge tüşgendi. лAllında tüyülgen sense,
açıwlanıb
cetgenim bla men urğanem╗ de da, ayıb-
nı
boynuña al, senñe asırı qatı bolluq tüldü-
le.
Mussağa ua лbirew üçün, barıb, birewnü öltü-
rürge
ne işiñ bar edi?╗ Ч deb, awur azab sallıq-
dıla╗Чdeb
qadalğandıla da, лmallarımı qay-
tarığız╗
deb qıshandan arı ne alda, ne artda ha-
tası-hıyanatı
bolmağan tınç adam Umar, urğanem
deb, ayıbnı
kesine alğandı. Anı üçün üç cıl
türme
azab çegib qaythandı. (Bölek cılnı mın-
dan alğa
cazğan bir statТyamda tutulub qaythan
İcalanı
Mussa bolğandı deb, cañılıç caz-
ğanma).
Nasıbın
saqlab, aña qurala aylañan bir
cigit
ulannı, birewleni osallıqlarından çıq-
ğan
çurum keltirgen ilinmek acaldan alay ölüb
ketgeni
camağatha awur tiygendi, köbleni cürek-
lerin qıynağandı.
Ol zamanlada belgili cırçı
Botaşlanı
Hacibek (Hacibek bla Alibek bolğa-
nın
qatışdırıb, ayıralmay aytadıla) zamansız
ölgen
Gapalawğa cır etgendi. Botaş ulu, pravlen-
de qağıtçı
qulluqda işlegen kişi, qağıtha-
qalamğa
usta, fahmulu adam bolğandı.
Bu
ömürnü birinçi cıllarında etilgen ca-
ñı
cır ol közüwlede camağatda em köb cır-
lañan,
halq ayırıb süygen cırladan birine
burulğandı.
Adamla cıyılğan cerlede лGapa-
lawnu cırın
cırlaçığız╗ deb köble tilegendile.
Ol cır
busağatda qaraçay kitablada лGapa-
law╗
deb, basmalanıb çığıwçu cır tüldü.
Kerti-
di,
talay tizgini ekisinde da bir-birlerine keli-
şedile,
ansı qalğanları başhadıla: kimle esele
da eski
cırnı tamırı bla türlendirib, zamanña
kelişdirirgemi
küreşgendile, oğese başha cır
bolub,
andan talay tizgin tüşübmü qalğandı, tüzü
bılaydı
deb aytırğa qıyındı.
Cır
camağat süygen, ariw maqamlı alay
igi cır
bolub çıqğanında, Gapalawnu ahluları
Botaş
uluğa eki iynek bergendile. İca ulu Mussa
da, cırdan
kesin qoratır üçün, bir cerli at
bergendi,
deydile. (лCırçığa mal bergença╗ deb
söz
bardı) Alay a cırnı etgen kişi ho bolğan-
lıqğa,
camağat cırnı tüzlügün qıyışdı-
rırğa
izlemegendi. Mussa-qawumu, başha sıltaw-
ları
da bolmağanlay sawlay halqnı awuzunda cü-
rügen,
лSeni öltürgen İcalanı Mussadı╗ degen söz-
leni
awurluğundan qutulalmay, malların-rıshı-
ların
satıb, Türkge köçüb ketgendile.
Kerti
iskusstvonu küçü alaydı.
Ol cıllada
Qaraçayğa kele aylanñan ma-
car alim
V. Pröle, camağatda cañı tuwub, qı-
zıw
cürügen cırnı da, birsi folТklor materi-
allanı
talayını birgesine cazıb alıb, 1909 cıl-
da
Budapeşt şaharda basmalağandı.
Gapalaw
bla nekyahlı qız Çotçalanı Tana arta-
raqda
Shawatda Hasanladan birewge erge ketgendi.